Matt Pritchard Wavecamp – Punta San Carlos – september 2013

Baja-2013-6580 Baja-2013-7723 Baja-2013-7754 Baja-2013-7955 Baja-2013-8095 Baja-2013-8195 Baja-2013-8204 CM7E6889 CM7E9767 IMGP7377 _M7E9081

Här kommer en riktigt skön reseraporrt från Henrik Alsen! Läs och njut!

Att vindsurfa är det bästa jag vet. Men ändå blir det alldeles för få dagar på vattnet nuförtiden. Tiden ska räcka till så mycket, familj, jobb och andra saker som ”måste” göras. Efter en resa till Maui förra hösten där vi körde en lektion med Matt Pritchard och han berättat om Punta San Carlos och upplägget där så bokade jag och min kompis Tobbe in oss på en veckas wavecamp. Peppande instruktioner och en vecka med 100 % vindsurfsurf i förhållanden i världsklass lockade. Och upplägget var precis lika bra som vi hoppats på.

Campen ligger precis vid stranden, den är enkel men har det du behöver. Där sitter du och njuter av att se vågorna rulla in när du inte är ute och surfar. Du får ett deluxe-tält, bra utbud av surfgrejer (Quatro, Goya och Rrd-brädor och Ezzy och Goya-segel), suverän mexicansk mat tre gånger om dagen, fri bar och otroligt trevlig och hjälpsam personal. Den här veckan var det Matt Pritchards wavecamp där förutom Matt även Kevin McGillivray (aka Kmac) är tränare.

Vind och vågor. Normalt kickar vinden in vid lunchtid, normalt side-off och 4.5-5.0. Vi hade 3 dagar med bra vind och 4 dagar guppa ut och rida in. I och med att vågorna var relativt små under veckan blev det inte de där långa linjerna man har sett på bild och filmer. Vågorna är snälla och det gör PSC till ett kanonbra ställe att lära sig vågsegling och att förbättra sin teknik. Below average var Matt’s och Kmac’s sammanfattning av veckans vind och vågor. Vi hade oftast midje till gubbe och logo i enstaka set men det var ändå kul, med lite fler dagar med vind hade vi kunnat utveckla vår segling lite bättre. Det var inte mer än ca 20 surfare på vattnet på ett ganska stort område så gjorde att vi fick många vågor och kunde träna på det vi behöver utveckla. Vattnet var ca 17-18 grader. Jag körde barfota och min sommardräkt (3/2 Rip Curl Flashbomb) och det funkade kanon.

En vanlig dag i PSC kunde se ut såhär. Vaknade vid halv 7, gick upp och kollade vågorna, åt lite enklare frukost och paddlade ut och surfade longboard el SUP i 1-1,5 tim. Upp och åt varm frukost (serveras varje dag 9-10), vilade och hängde lite i solen tills kl 10 då det var dags för waveclass (1-1,5 tim) med Matt och Kmac. Teorigenomgång och videoanalys av gårdagens segling. Efter det riggning och vågsegling ngn timme innan det var dags att äta lunch (serveras 13-14), vila lite och sen segling ett par timmar till. Några av dagarna när det var mindre vind körde vi en eller ett par timmar MTB innan middagen som serveras vid 8-tiden. Före och efter middagen är det barhäng, snack, film/tvspel tills det är dags att krypa in i tältet och vila upp sig för surfet nästa dag.

Wavecamp eller inte? Det var kul att uppleva hur mycket vi lärde oss av att se oss själva på film och att ha Matt och Kmac som varje dag ger feedback och kommer med tips. De flesta på campen hade inte kört särskilt mycket i vågor tidigare men jag skulle säga att den är bra även för den som är duktig vågseglare och som vill utveckla sin teknik. Jag har definitivt blivit flera snäpp bättre vågseglare av veckan i PSC, åtminstone i teorin…något snäpp bättre i praktiken kan jag faktiskt säga att vi har blivit också men nu gäller det att se till att man får praktisera allt vi lärt oss också.

Kommer jag åka tillbaks? Definitivt! Trots att det kostar en hel del så var det helt klart värt det. Hela känslan av att få leva surf med vågor i världsklass, trevliga och sköna personligheter och hela inramningen var en oförglömlig upplevelse. Och sen vill jag komma tillbaks för att få testa ställets riktiga potential med lite större swell och att få sätta den där riktigt sköna aerialen.

//Henrik Alsen

FOTO: Mark Harpur – luckybeanz.com och www.solosports.net

_______________________________________________________

Kort info. Mobiltelefonen funkar inte (campen har en satellittelefon). Det finns en lånedator och laddstation för datorer, filmkameror etc. I campens enda rum finns film och tv-spelshörna Begränsad internetanvändning. 6 fulldämpade cyklar finns att låna. En varm dusch om dagen (campingdusch). Utedass.

Till och från PSC. Man flyger med Solo Sports från San Diego och landar precis utanför campen. Flygresan tar ca 2,5 tim inkl ett stopp på vägen för pass och visumkontroll. Bara flygresan var en upplevelse i sig, i ett 4-sitsigt plan få se Bajas västkust ner till PSC på 20-100 m höjd var något jag kommer att komma ihåg länge. Än så länge går det att åka van med Solo Sports från San Diego men det lät som om de ska ta bort det alternativet inom kort. Med bil tar resan 8-9 timmar.

Campen, mat och bar. Man sover i enmanstält på en madrass. Jag tyckte det var helt ok och sov bra trots jetlag. Maten var suverän, olika mexicanska bufférätter 3 ggr om dagen, fri bar, frukt, grönsaker, snacks hur mycket du vill. Precis intill campen ligger ett fiskeläger, men tyvärr låg alla fiskare i strejk så vi missade all underbar fisk och skaldjur man tydligen får i vanliga fall.

Utrustningen

I och med att de kommer att ändra till att endast flyga ner gäster så kan man inte heller ta med egen utrustning. Jag tyckte det var bra att ha möjligheten att byta bräda efter förhållandena eftersom vinden var lite upp och ner olika dagar. Vindsurfingbrädorna var 2013 Goya, Quatro och Rrd. De hade ca 90 brädor som vi kunde välja mellan. Seglen var Ezzy och Goya. Utöver vindsurfinggrejerna fanns ca 10 SUP-brädor, lite olika surfbrädor (tyvärr inte så uppdaterade) och North kites. Dessutom har de 6-7 riktigt bra fulldämpade cyklar som man får låna och köra på. Det finns flera olika märkta leder med riktigt kul cykling.

Övrigt

För familjen? Ja, om de surfar/cyklar annars skulle jag säga nej. Flera av de jag pratade med som återkommer en eller flera gånger per år har inte med familjen, om de inte också surfar.