Myten om Bornholm

Efter sommarsäsongen dyker det upp en hel del nya produkter hos oss och planeringen börjar inför vilka produkter man skall köpa in till kommande säsong! Nu när man även vågsurfar en hel del här hemma hoppas man ju på att det skall komma en bräda som gör en till Kelly Slater i vattnet, trots att man är en vanlig Svenne surfare;)

Så för några veckor sedan precis när det fina vädret kom till västkusten kom det olika leveranser med nyheter från Firewire, Fanatic, Simmer, JP, RRD och ett för oss nytt märke Lokahi som är ett varumärke som jobbar enbart med SUP och har många intressanta vågbrädor. Själv har jag under sommaren kört en hel del våg SUP. En spännande utveckling där det börjar dyka upp produkter som är bra lämpade för våra typer av förhållande. Jag kände direkt att här behövdes testas!

Men med en konstant ostlig vind blir det inte mycket vågor på vår västkust.

Jag hade några dagar då jag inte jobbade i butiken och drog ett mail till Dennie på Bornholm Surffarm och frågade hur han trodde de kommarna dagarna skulle se ut.

Fick tillbaka ett hoppfullt mail om att det skulle bli helt ok och typ en 6:a på en 10-gradig skala. Jag följer Surffarm på Facebook och där lägger Dennie upp de mest osannolika bilderna som lika väl kunde varit tagna på Maldiverna och förra hösten var jag där och fick uppleva fantastiska förhållanden på samma typ av prognos.

Så jag ringde runt till några vänner som kör för Surfers, Nick Holmgren Surf, Markus Rydberg Vindsurfing, Ulrik Kursten SUP och sedan behövde vi en fotograf och Micke Linder fixade ledigt från jobbet direkt!!

Två dagar senare var vi på väg till Bornholm. Man tar båten från Ystad och det går ett par båtar varje dag.

Vi var framme sent på kvällen och det är något alldeles speciellt att komma in i ladan på Bornholm Surffarm där alla bor i ett stort gemenast rum. Det går även bra att tälta utanför ladan med utsikt över vackra åkerfält. BSF ligger på nordliga delen av ön med fantastisk kust som blandas med klippor, små stränder och massa uddar som går ut där vågorna vrider runt och in mot land.

Men första dagen var det en blåsig morgon och vi begav oss söderut för att hitta bra vindsurfing spot. Markus och jag var riktigt sugna på att komma i vattnet för att testa lite nya segel och brädor. Tyvärr hittade vi inte de perfekta förhållandena med sidvind och vågor utan fick nöja oss med lite pålandsvind men med helt ok vågor. Det var 3 veckor sedan vi hade sol, vind och vågor så vi var nöjda och kul att se sydliga delen av ön som består av långa vita stränder.

På eftermiddagen letade vi vågor på norra delen och till slut hamnade vi på Homebreak som ligger nära BSF. Finns en fin longboard våg som vi surfade och SUPade. Men på kvällen kickade en liten höger igång på ett rev point som vi även surfade med Freddie Medaows sist jag var på Bornholm. Dagen var räddad!!

Dag 2 hade vi mindre vind men fantastiska vågor som rullade in längs nordkusten. Vi rekade lite spots och Nick paddlade ut på en slab. Bra storlek på vågorna och Micke fick några fina bilder bl.a. en air på inside.

Vi handlade på oss lunch och åkte tillbaks till Homebreak där det rullade in riktigt fina vågor på revet. Vi åt lunchen nere vid havet och såg att vågorna blev större och större. Sedan hade vi sex fantastiska timmar i vattnet där vi testade nya våg SUP och en hel del nya surfbrädor som Firewire EVO, Vader m.fl.

Vi åkte hem samma kväll och på båten över till Sverige var vi som berusade över den fantastiska trippen vi upplevt tillsammans. Att komma iväg och uppleva nya surfställen är bland det bästa som finns när det dessutom är bra förhållande och där det bara finns tre surfare som bor på ön.

Ett stort tack till BSF och Dennie Dyning för denna gång och vi ses snart igen!!